загрузка...
Світова література

Світова література (107)

 

РОЗРОБКА УРОКУ ІЗ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС 

Тема   Алегоричний та повчальний зміст байки. Відображення в ній законів життя людей,

            народної мудрості.

Мета:  поглибити роботу з поняттям байка, алегорія, допомогти учням складати характеристику

             байкових персонажів;

             сформувати вміння знаходити повчальний зміст байки, пов'язаний з народною мудрістю;

             розвивати в учнях виразне читання, акторську майстерність, розумові процеси (порівняння

             та аналіз), мовну діяльність, між предметний зв’язок;

             виховувати в школярів загальнолюдські цінності: доброту, справедливість, працьовитість,

             поважливе ставлення до інших.

Тип уроку:        урок засвоєння знань

Форма уроку:   урок-бесіда

Наочність: тексти байок, ілюстрації до байок, дитячі малюнки, маски тварин, роздатковий матеріал, ІКТ.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

1I. Привітання учителя з учнями.

- Я вітаю тих, хто сьогодні на уроці.

- Я вітаю тих, хто посміхається.

- Я вітаю вас, маленькі творці сьогоднішнього уроку.

2. «Емоційний термометр». Слайд № 1

- Зараз я пропоную вам визначити з яким настроєм  ви прийшли на урок.

 

                                               

Сподіваюсь, що протягом уроку вас не покине позитивний настрій. І так, починаємо!

 

  

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Слово учителя. Слайд № 2

(На екрані проектується портрет І.А. Крилова)

-          Чи впізнали ви цю людину? Хто це?

                                  

-          З яким жанром він працює?

-          Чи подобається вам його творчість?

-          Які байки Крилова ви знаєте?

  

 

 

2. «Теоретична скринька». Слайд № 3

- Давайте з вами повторимо, що ви знаєте, пам’ятаєте про байки… Я прошу з кожної групи до мене підійти по одному представнику, щоб відстояти честь своєї групи. Дайте поняття…

(із скриньки по одному витягають листки з поняттями:  байка, алегорія, мораль).

 

Байка - невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру.

Алегорія — перенесення явищ одного кола явищ на інше, наприклад: відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів, явищ; природи, іносказання.

ІІІ. Тема та задачі уроку

1.Вправа «Квітка сподівань та очікувань». Слайд № 4

(учні пишуть на «пелюстках» свої сподівання та очікування від уроку).

Учитель: в кінці уроку ми повернемося до нашої «квітки» та перевіримо: чи досягли ми своєї мети, чи справдилися наші очікування.

 

2. Слово учителя. Слайд № 5

 - Ви дуже спостережливі діти. І насправді ми сьогодні на уроці: продемонструємо техніку виразного читання байок; будемо складати характеристику персонажів байок; знаходити та формувати мораль байки самостійно; переконано висловлювати особисту думку. + запис до зошиту  ТЕМУ УРОКУ  Алегоричний та повчальний зміст байки. Відображення в ній законів життя людей, народної мудрості.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово учителя. Слайд № 6

 

«Заочна подорож»   Санкт – Петербург… Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар І.А. Крилов, а звірі – герої його байок.

-          Ми сьогодні будемо говорити про байки.

-          Давайте звернемось до епіграфу  уроку :  

-          Чи погоджуєтесь ви з думкою, що «байка вчить, як на світі жить?»

V. Робота над темою уроку

1. Гра «Хто? З якої байки?» Слайд № 7

(на екрані з’являються по черзі зображення  вовка, ягня)

2. Прослуховування аудіо запису байки І.А. Крилова «Вовк і ягня» в оригіналі. Слайд № 8

-  Я пропоную прослухати байку «Вовк і ягня» в оригіналі, але прослухати уважно, вдумливо, слідкуючи за інтонацією кожного персонажа.

 

-  Щойно ви прослухали байку російською мовою, а зараз давайте спробуємо відтворити байку українською мовою, виразно прочитавши її. Не просто прочитав її, а розіграв за ролями. Але перед тим давайте познайомимось з пам’яткою «Як правильно декламувати байку». + запис до зошиту

3. Розігрування байки за ролями. (представники з кожної групи)

4. «Коло вільних думок». Слайд № 9

- Учні класу аналізують виступ дітей (чи дотримувалися вони правил виразного читання)

ОЦІНКИ

5. Інтерактивна вправа «Сонечко». Слайд № 10

- Робота над складанням характеристики головних героїв байки:

Підібрати як можна більше характерних слів, які характеризують вовка та ягня

ВОВК-груб, самодаволен, гнівний, нетерплячий, зухвалий, нещадний, владний, злий          

ЯГНЯ-невпевнений, схилений перед силою, владою, страхом, покірністю                           

6. «Спостереження».

- Скажіть, ті риси, якими володіють наші герої можуть підходити до людей. Поясніть.

- В чому мораль байки?

Учитель: так Іван Крилов в образах вовка та ягня характеризує людей зухвалих, жорстоких, несправедливих, а також й слабких,  які мають рабську покірність.

7. Гра – відпочинок. Слайд № 11

- Ми з вами говоримо, що герої байок – тварини. Я пропоную вам уявити себе одним із персонажів байок та показати, як би ви себе поводили у їх ролях. (ВОВК, ЛИСИЦЯ, ВЕДМІДЬ, ЗАЯЦЬ, СВИНЯ, ПІВЕНЬ, ЯГНЯ. МАРТИШКА).

8. Робота в групах. Дослідницька робота. Слайд № 12.

 - Сьогодні ми з вами познайомимось ще з однією байкою Крилова, а саме з байкою «Свиня під дубом». За цією байкою кожна група отримає завдання.

 

1 група) Виразне читання байки за ролями.

2 група) Визначити головних герої байки, надати їм стислу характеристику.

3 група) Дати роз’яснення словам: рилом, досита, ока продерши, корінь обнажити, жирію;  пояснити своїми словами мораль байки

VІ. Рефлексія Слайд № 13.

1.Порівнюємо.

Скажіть будь ласка, яких байкарів ви ще знаєте? Чи можете ви порівняти  чиїсь байки та відповісти,  що в них схоже, а що є відмінним?

2. Слово учителя.

Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, якими заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків.

Таким чином байка нас вчить добру, справедливості, чинності.

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Всім прочитати байку І.А.Крилова «Мавпа та окуляри»

1 група Виявити головних героїв, надати їм характеристику

2 група Розіграти байку за ролями

3 група Намалювати малюнки до байки

ІХ. Підсумок уроку

1.«Квітка сподівань».

- Настав час повернутися до нашої «квітки сподівань». Чи досягли ми очікуваних результатів. Напишіть на пелюстках чого ви навчились на уроці.

2. Слово учителя. Слайд № 14

Сьогодні на уроці ми з вами дуже гарно попрацювали. Кожному з вас я хочу сказати, що на уроці ви були:  

      Одним словом, ви всі були   УСПІШНИМИ!!

 

 

Тема уроку. О.С. Пушкін (1799-1837). Синтез фольклорних літературних елементів у творчості Пушкіна. Вступ до поеми «Руслан і Людмила».


                     

 Мета: ознайомити учнів з О.С. Пушкіним та його казками, викликати інтерес до них;

              розвивати навички виразного читання віршованих творів, їх переказування, виділення головного, висловлювання своєї думки;

              виховувати любов до читання художньої літератури, кращі моральні якості.

Обладнання: портрет О.С.Пушкіна, ілюстрації до вступу до поеми «Руслан і Людмила»,

                        розданий матеріал, презентація, відеоролик

Теорія літератури: поема, пролог

Епіграф до уроку:  (слайд № 2)

                                                                             Що за розкіш ці казки!

                                                                                   Кожна є поемою!

                                                                                           О. Пушкін  

 

Алгоритм уроку

 

 

І. Організаційний момент

 

1.      Готовність класу до уроку.

 




2.   Емоційний стан на початку уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та навичок

 

1.      Перевірка домашнього завдання.

1)      Демонстрація малюнків до казки.

 

2.      Вікторина «З якої це казки?»




1.  Жив був поп,

     Толоконний лоб.

     Пішов піп по базару

     Переглянути кой-якого товару.

     Назустріч йому Балда

  Йде, сам не знаючи куди.                 ( «Казка про попа та його працівника Балду»)

 

2.  У синьому небі зірки блищать,

     У синьому морі хвилі плещуть;

     Хмара по небу йде,

     Бочка по морю пливе.

  («Казка про царя Салтана ...»)

 

 

3.  Жив старий із своєю старою

     У самого синього моря;

     Вони жили в старій землянці

     Рівно тридцять років і три роки.

     Старик ловив неводом рибу,

     Стара пряла собі пряжу.

          («Казка про рибака і рибку»)

 

4.  На дівич-вечір збираючись,

     Ось цариця, вбираючись

     Перед дзеркальцем своїм,

     Перемовитися з ним:

     «Я ль, скажи мені, найгарніший,

     Всіх рум'яний та понад? »

   («Казка про мертву царівну і про сім богатирів»)

 


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Чи любите ви читати казки? А слухати? Сьогодні ми відкриємо потайні двері в добру, казкову країну «Лукомор′є» і познайомимося з її жителями. Адже в казках завжди дива, несподіванки, приємні сюрпризи. А щоб чудеса збувалися, ви повинні бути в доброму настрої, відповідати на запитання, думати і бути активними на уроці.

 

ІVОголошення теми та мети уроку. (слайд № 1)

       Робота над темою уроку

 

1.      Слово учителя. (слайд № 2)

     Олександр Сергійович Пушкін народився в Москві у 1799 році в дворянській сім’ї. У родині Пушкіних усі захоплювались літературою, складали вірші. Свою освіту Пушкін отримав від своєї бабусі Марії Олексіївни Ганнібал. Саме вона навчила малого Сашка російської мови. Він дуже сильно любив свою бабусю, але особливу любов він мав до своєї няньки Орини Родіонівни, простої та доброї селянки. Ця дивовижна російська жінка знала багато казок, віршів, приказок. Саме вона розповідала Пушкіну сім казок, які потім Олександр Сергійович написав з її слів. Всі свої казки молодий Пушкін записував до зошиту. У цьому ж зошиті поета були й знайомі нам рядки з прологу до поеми «Руслан і Людмила» «Край лукомор’я дуб зелений…».

 

2.      Словникова робота з записами до зошиту. (слайд № 3)

Поема— великий віршований твір, у якому розповідається про життя таподвиги героїв, дається оцінка їхнім учинкам.

Пролог — вступ;

3.      Знайомство з вступом до поеми « Руслан і Людмила»

1). Слово учителя. (слайд № 4)

Мипродовжуємо наш урок і будемо говорити про творчість О.С.Пушкіна . І сьогодні ми познайомимося з новим твором, який написаний гарною літературною мовою «Край лукомор′я дуб зелений».

2). Перегляд відеоролику «У лукомор’я дуб зелений» (слайд № 5)

 

              3). Робота з підручником.

Виразне читання вступу до поеми стор 81-82

 

4.      Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

-          Визначити тему (про що) вступу до поеми та головну думку

 

5.      Фізкультхвилинка для очей (слайд № 6 )

 

6.      Літературна гра «Казковий клубок»

-          Назви якомога більше героїв, котрі зустрічаються у пролозі «Край лукомор’я..» ( учні один одному передають клубок ниток та називають один казковий елемент)

 

 

 

7.      Робота в парах. (слайд №8)

               Взаємоперевірка. (слайд № 9)

 

-          Поєднайте в логічні пари предмет та його ознаку

 

   Дуб                 бурий

ланцюг           грізний

кіт                   руський

доріжки          смарагдові

страхіття        чудові

берег              зелений

витязі             нечувані

хвилі              невідомі

ватаг               дикий

цар                  золотий

вовк                морський

дух                  учений

 

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 

1. Порівняльна робота. (слайд № 10)

У вступі, як у справжній народній казці, сплелося чарівне і реальне. Доведіть це прикладами з тексту, запишіть в таблицю.

Чарівне

Реальне

 

 

VІ. Підсумок

 

1.      Заключне слово вчителя.

В пролозі поет стверджує, що і простонародне  може бути прекрасним, в цьому творі автор довів, що любити батьківщину – це насамперед цінити народну творчість, багатство душі простого російського народу.

Читайте Пушкіна, вивчайте Пушкіна, а головне – любіть Пушкіна.

 

2.      Інтерактивна вправа «Закінчи речення»

На уроці я…

 

VІІ. Домашнє завдання (слайд № 11)

 

1.        Виразно читати пролог “Край лукомор’я…” стор 81-82

2.        Відповідати на питання стор 83-84; малюнок до прологу.

 

 

 
Виктор Новосад на сервере Стихи.ру
загрузка...
« Освітній портал »   2013 р.